Monday, December 8, 2008

Oh dear...

Oh dear, peristiwa hitam berulang lagi. Except this time tidak melibatkan terlalu ramai orang. Tanah runtuh di Bukit Antarabangsa lagi. According to the newspaper that i read, tak ingat la newspaper mane, either utasan, star or etc..., tanah runtuh di bukit Antarabangsa tu mula terjadi sejak 1985 lagi. Tapi among all kes tanah runtuh yang terjadi, kes highland towers yang paling teruk, kalau tak salah dalam 1995 kan? Waktu tu aku baru 6 tahun. Well, aku ikut perkembangan tu except that i'm still a kid and tatau nak buat apa just dengar je la berita. Memang sedih, pilu, menyayat hati, tapi aku rasa kes tsunami lagi pilu kot?! Lagi ramai yang terbunuh.

Korang perasan tak, all this bala happen bila tiba bulan 12? Dan satu lagi, kalau korang perasan, ada 3 recent kejadian bencana alam yang terjadi pada tarikh 26 December ni, which is earthquake di Iran pada tahun 2003 yang menyebabkan lebih kurang 10,000 orang maut, the next year nye pulak, tsunami yang menggemparkan satu dunia, pada tahun 2004, dimana lebih kurang 230,000 orang maut. Kita di Malaysia pun turut terkena tapi korban di sini tidak setinggi di Indonesia. Yang paling menyayat hati bila sorang bapa hilang ke semua ahli keluarga ke atau anaknya saja, tah la, aku pun ingat-ingat lupa. Yang tu happen kalau tak silap dekat Penang. Kesian betul. Aku pun menangis bila dengar cerita tu. Dan yang paling terbaru sekali earthquake kat Taiwan, tapi sebab kat sana diorang dah prepare, so ade warning earthquake ape semua, jadi just 2 orang yang tak bernasib baik je la yang mati sebab benca tu. Semua disaster yang aku nyatakan ni terjadi dalam bulan yang sama dan takih yang sama.

Korang tak pelik ke? Kenapa bulan 12 yang selalu terjadi semua ni? Highland tower tu bulan 12, tsunami bulan 12, earthquake kat Taiwan and Iran tu pun bulan 12. Well ada sesetengah pihak mengatakan, mungkin pembalasan yang diberikan pada manusia-manusia yang tak sedar diri lagi. According tu info yang aku dapat, ada yang cakap masa malam christmas, ramai orang dekat Acheh yang celebrate christmas, sampai tak ingat dunia. Then the next day...bum tsunami. Mungkin pembalasan dan juga amaran kepada siapa yang tak sedar diri lagi kot.

Macam kat Bukit Antarabangsa tu, tu kan tempat elit, well tempat maksiat pun iya tu. Iya la, ramai yang permpuan simpanan la, honey boy la, semua disumbat kesitu. Mane taknye petaka selalu terjadi kat sana. Well aku ade jugak member yang duduk sana dan dia sangatlah player. Bertukar gf, tu tak pe lagi, main tu dah semestinya, dan last sekali yang aku dengar tentang dia, dia sibuk cari ubat turun darah sebab ada yang dah melekat la tu. Nasib la aku tak pernah tersangkut dengan dia. Kalau tak naiya je.

Well back to the story, sekarang ni, apa yang aku dengar dah 8 orang mati dalam runtuhan yang baru-baru ni berlaku kat bukit antarabangsa. Kesian memang la kesian. Tapi pemaju still jalankan jugak projek buat rumah baru. Tarah sana sini keliling bukit. Mane taknye terjadi pekara macam ni. Suggestion aku, hentikan je la semua projek pembinaan kat situ. Dah cukup dah. Bangunkanlah pulak tempat lain. Tempat yang lebih selamat.




Klip Tanah Runtuh kat Bukit Antarabangsa

No comments: